بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آمار سقوط هواپیماها و عواملی که باعث این سوانح می شود

به نقل از ایده آل تکنولوژی

آمار سقوط هواپیماها در کشورها

در جهان تکنولوژی و نوآوری در میان وسایل نقلیه هوایی با تمام امکانات موجود بازهم سوانحی رخ می دهد که این در کشور ما و به طور کلی در جهان بی سابقه نیست و سالیانه شاهد این حوادث مرگبار هستیم ولی برخی از کشورها توانسته اند آن را به حداقل برسانند.

به طور مثال در 7 سال گذشته در ایالات متحده هیچگونه سقوطی گزارش نشده است از موارد سقوط هواپیماها می توان به کمی بی احتیاطی یا عدم رعایت قوانین اشاره کرد.

10 گونه از سخت ترین سوانح هوانوردی را برای شما شرح می دهیم که باعث شدند که تمهیدات جدیدی در ایمنی پرواز اتخاذ شوند که اکنون سفر با هواپیما را به یکی از مطمئن ترین روش های مسافرت تبدیل کرده است.

1)    پرواز ۰۰۷ کره جنوبی- سال ۱۹۸۳

2)    پرواز ۱۹۱ آمریکن ایرلاینز- سال ۱۹۷۹

3)    پرواز ۶۵۵ ایران ایر- سال ۱۹۸۸

4)    هواپیمای ایر آفریقا- سال ۱۹۹۶

5)    پرواز ۱۶۳ عربستان-سال ۱۹۸۰

6)    هواپیمای ایلیوشین ۷۶ ایران- سال ۲۰۰۳

7)    پرواز شماره ۹۸۱ خطوط هوایی ترکیش ایرلاینز- سال ۱۹۷۴

8)    سقوط هواپیمای چارخی دادری هند- سال ۱۹۹۵

9)    پرواز ۱۲۳ خطوط هوایی ژاپن- سال ۱۹۸۵

10)بزرگترین سقوط فرودگاه تنه ریف- سال ۱۹۷۷

پرواز ۰۰۷ خطوط هوایی کره جنوبی:

سقوط این هواپیما در جزیره مونرون روسیه اتفاق افتاد که 269 نفر در آن جان خود را از دست دادند. این حادثه بزرگ مرگبارترین اتفاق در زمان جنگ سرد بود که دلیل استفاده نامناسب از تکنولوژی های مسیریابی هوایی، این پرواز از شهر آنکورج در آلاسکا به سمت سئول، در هنگام حرکت کمی به سمت شمال متمایل شد و وارد حریم اتحاد جماهیر شوروی شد و حدود پنج ساعت و نیم در حریم هوایی این کشور به مسیر خود ادامه داد در این هنگام خدمه آن متوجه مشکل نشده و فکر می کردند که مسیر درست است.آمار سقوط هواپیماها و عواملی که باعث این سوانح می شود

در آن زمان میان شوروی و ایالات متحده درگیری هایی رخ داده بود که قرار بود جماهیر شوروی   برای آزمایش موشکی را وارد آسمان خود کند تا در این جنگ وسایل امنیتی داشته باشند. در همین حین یک هواپیمای نظامی ایالات متحده نیز در همان اطراف در حال گشت زنی بود و این دو هواپیما آنقدر به هم نزدیک بودند که مقامات کنترل هوایی شوروی نتوانستند تشخیص دهند کدام یک نظامی و کدام یک هواپیمای مسافربری است.

عوامل موجود در سامانه دفاعی شوروی با این بحث که هواپیمای مسافربری اجازه وارد شدن این حد در فضای هوایی را ندارد پس فکر می کردند که هواپیمای نظامی ایالات است و او را مورد هدف قرار دادند و موجب انفجار و کشتن چند صدتن شدند.

 پرواز ۱۹۱ خطوط هوایی آمریکن ایرلاینز:

این سقوط هوایی در کشور ایالات متحده در فرودگاه اوهار اتفاق افتاد که 271 نفراز کابین داخل هواپیما و 2 نفر از افراد بر روی زمین از تلفات این سقوط حساب شدند.

آمار سقوط هواپیماها و عواملی که باعث این سوانح می شود

هواپیمای دی سی 10، 8 هفته قبل از پرواز تعمیر شده بود اما براثربی احتیاطی تعمییر کاران آن یکی از ستون های اصلی که به موتور وصل می شد باعث شد صدمه ببیند و در هنگام به حرکت در آمدن و اوج گرفتن هواپیما، موتور از هواپیما جدا شده و بال هواپیما را متلاشی کرده و سیستم الکتریکی را از کار انداخته بوده خلبان مذکور به دلیل ندیدن بال ها و اطلاع نداشتن ازنداشتن مایع هیدرولیکی می خواست هواپیما را هدایت کند اما هواپیما با سرعت به زمین خورد و انفجار پیدا کرد.

پرواز ۶۵۵ ایران ایر- سال ۱۹۸۸

این هواپیما در آب های خلیج فارس سقوط کرد و 290 نفر تلفات داشت.

در یک حادثه نظامی دیگر یک هواپیمای ایرانی در سال ۱۹۸۸ و در جریان جنگ ایران و عراق در خلیج فارس سقوط کرد بر اثر درگیری ناو یو اس اس وینسنس و ناوچه های توپدار ایرانی در منطقه، این ناو با شلیک موشک هواپیمای ایرانی را مورد صدمه قرار داد و ادعا کرد که این هواپیما نظامی بوده و قصد حمله و شلیک به آن ها را داشته است.

به گفته فرمانده این ناو آن ها هفت بار سعی کرده بودند با استفاده از فرکانس های نظامی با این هواپیما ارتباط برقرار کنند که بی نتیجه بود. سپس آن ها سه بار دیگر سعی می کنند که با استفاده از فرکانس های غیرنظامی با خلبان ارتباط برقرار کنند اما این بار نیز موفقیتی حاصل نشد.

هواپیمای ایر آفریقا- سال ۱۹۹۶

این سقوط پر حادثه در کینشازا، کنگو اتفاق افتاد که تلفات آن دو نفر از سرنشینان، بین ۲۲۴ تا ۳۴۸ نفر روی زمین بود و بازماندگان آن 5 نفر بود.

این پرواز غیر قانونی انجام شده بود و در مناطق جنگ زده با جمعیت بالا اتفاق افتاده بود.

آمار سقوط هواپیماها و عواملی که باعث این سوانح می شود

این هواپیما در از کشور روسیه کرایه شده بود اما مدرک قانونی نداشته و برای حمل سلاح برای یک گروه آنگولایی بود.

پرواز ۱۶۳ خطوط هوایی عربستان-سال ۱۹۸۰

محل سقوط هواپیما در ریاض، عربستان سعودی بوده که 301 نفر تلفات داشت.

تنها شش دقیقه از بلند شدن هواپیما در فرودگاه ریاض گذشته بود که در قسمت بار هواپیما جریان آتش سوزی رخ داد و 4 دقیقه طول کشید تا خدمه تصمیم به برگشت  به فرودگاه را گرفتند اما تلاش خلبان ثمری نداشت و چاره ای جز خاموش کردن موتور وسط هواپیما را نداشت او هواپیما را فرود آورد اما سرعت آن به اندازه کافی آرام نبود و کاری از دست تیم اضطرار برنمی آمد هرچند اکثر مسافران براثر دود خفه شده بودند.

آمار سقوط هواپیماها و عواملی که باعث این سوانح می شود

هواپیمای ایلیوشین ۷۶ ایران- سال ۲۰۰۳

در این هواپیما 302 نفر فوت شدند و در کرمان اتفاق افتاد.

علل این حادثه شرایط نامساعد جوی بود که البته 276 نفر از سرنشینان نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قربانی این حادثه ناگوار بودند.

پرواز شماره ۹۸۱ خطوط هوایی ترکیش ایرلاینز- سال ۱۹۷۴

محل سقوط این هواپیما ارمونویل، فرانسه اتفاق افتاد که 346 نفر تلفات داشته است.

این مرگبار ترین سقوط هواپیمای دی سی-۱۰ در تاریخ است. هواپیمای مذکور ازکشور پاریس به سمت لندن در حرکت بود و به دلیل اعتصاب های که درخطوط هوایی بریتانیا برقرار بود تعداد زیادی مسافر در این هواپیما جا گرفته بودند.

آمار سقوط هواپیماها و عواملی که باعث این سوانح می شود

هنگامی که هواپیما بر فراز شهر میوکس فرانسه در حال پرواز بود صدای انفجار در قسمت بار هواپیما به گوش رسید. تلاش های خلبانان برای هدایت این  هواپیما بی نتیجه بود و ۷۲ ثانیه بعد هواپیما در یک قسمت کوهستانی سقوط کرد.

سقوط هواپیمای چارخی دادری هند- سال ۱۹۹۵

محل سقوط این هواپیما در چارخی دادری هند اتفاق افتاده که 349 نفر را در هنگام سقوط به کام مرگ فرو برد.

در نوامبر سال ۱۹۹۶، یک هواپیمای خصوصی نظامی خطوط هوایی قزاقستان که ۲۷ مسافر و ۱۰ خدمه را در خود داشت در فرودگاهی در دهلی نو برای فرود آماده می شد.مشکل اینجا بود که هواپیمای قزاق با زبان انگلیسی آشنایی کافی نداشت و متوجه نمی شد کادر پراز چه اطلاعاتی در اختیارش می گذارد. به هواپیما گفته شد که می توان تا ارتفاع ۴۶۰۰ پایی ارتفاع را کاهش دهد اما نتوانستند به خلبان قزاق بفهماند که در همان ارتفاع پرواز کند و در نتیجه هواپیمای مورد نظر پرواز خود را کاهش داد.

آمار سقوط هواپیماها و عواملی که باعث این سوانح می شود

در همین زمان یک فرمند بوئینگ ۷۴۷ خطوط هوایی عربستان سعودی با ۳۱۲ مسافر در حال پرواز به سمت اسمان از فرودگاه بوده و قرار بود در رتفاع ۴۳۰۰ پایی به پرواز خود ادامه دهد.اما ناگهان اپراتور رادیویی به خلبان قزاق که ارتفاع هواپیمای او ۴۳۰۰ پا بود اعلام کرد که باید ارتفاعشان ۴۶۰۰ پا باقی بماند و بدین ترتیب این هواپیما بار دیگر اوج گرفت. بدین ترتیب دو هواپیما زمانی متوجه قرار گرفتن در یک ارتفاع شدند که دیگر دیر شده بود.

پرواز ۱۲۳ خطوط هوایی ژاپن- سال ۱۹۸۵

سقوط این هواپیما در اونو ژاپن اتفاق افتاد که 520 نفر تلفات و 4 نفر بازمانده داشت.

هواپیمای فوق گنجایش تنها 300 نفر را داشت ولی چون پرواز داخلی بود تعداد زیادی مسافر در آن جا گرفت.

تنها 12 دقیقه بعد از پرواز قسمت عمده ای از دم هواپیما خرد شد و 4 سیستم هیدرولیک را دچار مشکل کرد خلبان هواپیما با وجود لغزش های عمیق درمسیرنتوالنست فرود بیاید و دچار مشکل شد در تیجه با کوه های در نزدیکی پایگاه نظامی آمریکایی برخورد کرد و دچار انفجار شد.

فاجعه فرودگاه تنه ریف- سال ۱۹۷۷

محل سقوط ین هواپیما در فرودگاه تنه ریف، جزایر قناری اسپانیا اتفاق افتاد که 583 نفر فوت شدند و 61 نفر در این سانحه جان سالم به در بردند.

بعد از یک بمبگذاری تروریستی در  فرودگاه بین المللی شهر لاس پالماس،برای امنیت کابین های پروازی ۵ هواپیمای بزرگ و تعدادی از هواپیماهای کوچکتر که قرار بود در این فرودگاه متوقف باشند به فرودگاه لوس رودیوس در تنه ریف منتقل شدند. فرودگاه لوس رودیوس فرودگاه بسیار کوچکی بود و تنها یک خط پرواز داشت که در کنار آن نیز یک خط حرکت هواپیماها (خط تاکسی) قرار داشت که در فاصله ای کم از این باند پرواز و به موازات آن قرار گرفته بود.

هواپیماها معمولاً وارد این خط حرکتی شده و سپس به سمت باند پرواز شده و از زمین بلند می شدند. با ورود هواپیماهای جدید از فرودگاه لاس پالماس بخش بسیار بیشتری از این خط کناری اشغال شده بود که باعث می شد هواپیماها توان استفاده از این خط قبل از بلند شدن را نداشته باشند و برای تمامی پروسه پرواز باید باند پرواز را دور زده و تنها از آن استفاده کنند. دو هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ در فرودگاه لوس رودس در صف انتظار قرار داشتند. به محض بازگشایی فرودگاه لاس پالماس، یکی از این دو هواپیما (پرواز ۱۷۳۶ پان آمریکن) آماده ترک فرودگاه لوس رودس شد.

در این هنگام هواپیمای پرواز ۴۸۰۵ خطوط هوایی هلند برای سوختگیری حرکت کرد که با عجله این کار را انجام داد و باعث شد راه هواپیمای پان امریکن بسته شود در این حین مه غلیظی هوارا فرا گرفت در اتمام سوخت گیری به هواپیمای هلندی دستور داده شد که پرواز کند و به هواپیمای امریکن هم گفته شد وارد باند سه شود تا پرواز خود را انجام دهد، هواپیمای امریکن به دلیل مه راه خود را پیدا نکرد و دچار مشکل شد به دلیل شلوغی هواپیمای هلندی و آمریکن صداها را از مرکز واضح نشنیدند و در پرواز به مشکل خوردند.

آمار سقوط هواپیماها و عواملی که باعث این سوانح می شود

هواپیمای هلندی در طول باند پرواز به راه افتاد و زمانی که این دو هواپیما به هم نزدیک شدند هواپیمای پان آمریکن خواست به سرعت از باند 4 خارج شود و هواپیمای هلندی هم برای اصابت نکردن به آن به سرعت تلاش به پرواز کرد اما در زمان بلند شدن به دلیل نزدیکی این دو به هم و جای کوچک انتهای هواپیمای هلندی به دلیل سنگینی ناشی از سوخت زیاد و عجله در پرواز به قسمتی از هواپیمای آمریکن اصابت کد اما با این حال توانست برای مدت کوتاهی به پرواز در بیاید اما براثراین تصادف موتور های خود را از دست داده بود و به باند پرواز برخورد کرد.سوخت زیادی که در هواپیما وجود داشت باعث آتش گرفتن آنها و کشته شدن تمامی مسافران شد. از مسافران خطوط هوایی پان آمریکن نیز که سقف هواپیمای آن ها به دلیل حادثه پاره شده بود ۶۱ نفر زنده ماندند.

سوانح های تعریف شده از سقوط هواپیما مشکلات عمده ای دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1) اشتباهات خلبانان

با پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی خطر احتمال خرابی قطعات تقریبا به حداقل  رسیده است اما جوان بودن و نداشتن تجربیات کافی خلبانان باعث به وجود آمدن خطراتی می شود.

تمام سیستم های پیچیده در هواپیما توسط خلبان اداره می شود که در هر قسمت امکان دارد اشکالی پیش بیاید مخصوصا در محاسبات آن و منجر به خطرات جبران ناپذیر شود.

یک مثال در این مورد می توان بیان کرد که در ژوئن 2009 هواپیما ایرباس 320A در کشور نیویورک به دلبل نقض فنی به دسته عظیمی از غاز ها برخورد کرد و تمامی 150 مسافر آن بر اثر لغزش هواپیما دچار استرس شدند ولی خلبان این هواپیما با تجربه فراوان خود به یک باره هواپیما را به رود هادسون هدایت کرد و باعث نجات جون تمامی مسافران شد.آمار سقوط هواپیماها و عواملی که باعث این سوانح می شود

2) مشکلات فنی و مکانیکی

مشکلات فنی و مکانیکی 20 درصد از سقوط ناوگان پروازی را شامل می شود بدین صورت که کشورها یا در تحریم قرار دارند و یا قطعات موجود را ندارند که این دلایل باعث می شود درهگام تعمیر دچار مشکل شوند.جالب است بدانید بعضی از تکنولوژی های جدید هم گاهی در محاسبه دچار مشکل می شوند و باعث سقوط هواپیما می شوند به عنوان مثال:در سال 1950 جت هایی ساخته شد که ادعا بر این بود که در ارتفاع خیلی بالا هم پرواز می کنند اما درمحاسبات دچار مشکل شد و با فشارزیاد به کابین آن منجر به سقوط شد.

3) آب و هوا

10 درصد از سوانح سقوط هواپیماها شرایط و جریانات جو است، اما امروزه بهتر شده است زیرا امکانات وسایل مکان یابی بهبود پیدا کرده است.

برای مثال:در دسامبر سال 2005 سانحه جوی رخ داد که منجر به فوت یک کودک خردسال شد.

آمار سقوط هواپیماها و عواملی که باعث این سوانح می شود

حادثه به این صورت بود که پرواز شماره 1248 از واشنگتن به سمت شیکاگو در حال پرواز بود که در اثر برف و لغزندگی به سمت بزرگراه منحرف شد و باعث این سانحه شد.

4)خرابکاری و حملات تروریستی بین کشورها

10 درصد از سقوط هواپیما ها مربوط به جنگ های تروریستی است که در11 دسامبر2001 اتفاق افتاد که این 4 هواپیما از القاعده ربوده شد که دو هواپیما از بین آن ها به برج های دوقلو برخورد کرد و

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده